dinsdag 1 september 2015

Sanseveria



Tot onze verrassing rook het op zolder opeens een beetje sinaasappelachtig. Nou bloeide de sinaasappelplant daar wel, maar zelfs met je neus heel dicht op de bloempjes was er geen geur waar te nemen. Opeens zagen we de bloem van één van de sanseveria planten. De plant wordt trouwens ook wel sansevieria of vrouwentongen genoemd. Maar die bloeien toch niet?

Onderzoek op internet laat zien dat het niet helemaal waar is. Ze bloeien zeker niet elk jaar, in feite is het tamelijk zeldzaam. De plant gaat bloeien bij weinig of te weinig water. Tja, met dat hete weer van de afgelopen tijd, is de grond erg droog. De sanseveria's krijgen trouwens zoveel water als gewoonlijk, alleen is het op zolder zeker 30 graden.

Weer wat geleerd en eigenlijk is het een aangename ontdekking. Gaan we volgend jaar nog eens proberen!

6 opmerkingen:

Unknown zei

Wat een ontzettende leuke verrassing. Bloem lijkt trouwens erg op kamperfoelie. Die ruikt ook lekker maar niet naar sinaasappel. Hartelijke groeten, Beerta

Gingini zei

Leuk! Pas wel op met de honing die er vanaf drupt. ;) Ik vind de geur te sterk voor in de woonkamer, dus ik knip de bloemen er altijd uit.

Birgitte aka Bietje zei

Heb jij even geluk, mooie bloem, die ook nog heerlijk geurt. Bij mij bloeide de sanseveria ook ooit. Maar stinken dat het deed, niet te harden. Dus snel uit de plant geknipt.
Oma zei altijd dat sanseveria's bloeien van armoede. En de Kaaps viooltjes ook.

De borduurvrouw zei

Haha heel herkenbaar. In april bloeide mijn Sanseveria in de vensterbankook, niet zo uitbundig als de jouwe maar hij geurde heerlijk. Sindsdien geef ik hem maar meer water, kennelijk heeft hij daar behoefte aan. Groetjes, Nienke

monne-floor zei

ik heb er verschillende en die bloeien regelmatig en ik moet ze ook regelmatig scheuren want ze groeien anders uit hun pot

Annet zei

Leuk hè! Toen wij deze plant nog had is het ons ook eens overkomen. Pas als je het ruikt zie je de bloemetjes!