dinsdag 14 januari 2014

Zwart-wit werk



Een paar weken lang keek ik elke dag op markplaats, op zoek naar oude handwerkboeken. Er kwam nogal wat voorbij, dus ik ben er ook weer mee gestopt om niet teveel te verzamelen. Mijn laatste aankoop was het boek "Zwart-wit werk" van Geddes en McNeill. Het is in de jaren zestig in een Nederlandse vertaling verschenen bij Vermande in IJmuiden.



Hoewel het boek afgeschreven is door de openbare bibliotheek van Assen en niet in zo'n hele goede staat verkeert, ben ik er verrassend blij mee. Eigenlijk dacht ik dat er niet zo'n goed naslagwerk in het Nederlands was, op het gebied van blackwork. Het boek kent een redelijk uitgebreid historisch deel, waarna wordt overgegaan op "hedendaags werk".



Het woord hedendaags heb ik hier tussen aanhalingstekens geschreven, omdat het boek vijftig jaar geleden is geschreven. Maar eigenlijk zijn de aanhalingstekens niet noodzakelijk, want het boek is nog verrassend actueel.



Overigens zul je wel tevergeefs zoeken naar patronen in de zin van na te maken diagrammen. Er zijn wel voorbeelden te over, die je inspiratie geven. Mij wel in ieder geval!

2 opmerkingen:

Hobbyrita zei

Wat een toffe aankoop! Die had ik ook niet laten liggen! En zeker de moeite als je de pagina's laat zien! Daar kan je weer heel wat inspiratie mee opdoen!
Grtjes, rita.

Johanna Zweden zei

Wat een aanwinst, schitterend
Fijne dag groetjes Joke