zondag 13 november 2011

Lussensteek (2)


De foto ziet er wat saai uit, toch is mijn werkstuk in lussensteek een functioneel kleedje geworden van circa 60 x 90 centimeter. Wat ging dat lekker snel met haaknaald nummer 8!

Na mijn vorige bericht over de lussensteek, kwamen er wat vragen over de gebruikte techniek. Ik kwam met deze steek in aanraking via de blog Falando de Crochet. Een Portugese blog, maar toch wel te begrijpen vooral door de ingebedde video's. De lussensteek wordt met een paar varianten getoond, al moet ik eerlijk zeggen dat er een langdradige uitleg wordt getoond in mijn ogen en een omslachtige techniek.

Door deze blog kwam ik echter wel op het spoor van deze steek, die ik nooit bewust had gezien. Nu ik echter wist wat ik zocht, bladerde ik in diverse oude handboeken en jawel hoor: de lussensteek! De uitleg in een handwerkencyclopedie was heel wat simpeler: maak een gewone vaste en gebruik daarbij de wijsvinger van de linkerhand om een lus te vormen. Na even proberen lukte het.

Verder is het nog goed om te weten dat je een rijtje lussensteek steeds afwisselt met een rijtje normale vasten. Anders wordt het een dubbelzijdige lussensteek: aan de voor- en aan de achterkant.

Tot slot nog een vraagje aan de lezers: wat zou de beste methode zijn om dit kleedje te voorzien van wat "anti-slip"? Op onze vloeren (laminaat, linoleum) is het op dit moment nog een reuze gevaarlijk kleedje, het glijdt gigantisch.

NB Inmiddels ligt er een "gewoon" anti-slipmatje onder. Bij onze gewone slaapkamerkleedjes werkt dat niet zo goed, bij dit zwaardere zelfgemaakte exemplaar functioneert het fantastisch.

5 opmerkingen:

Unknown zei

Ik denk dat ik het al ergens gezien heb van die verf waarmee je dots aanbrengt op de sokken van je kinderen zodat ze niet meer uitglijden. Maar ik vind het nergens meer weer. Trouwens dit matje is zeer goed gelukt, en ik had ook nog nooit van deze steek gehoord. Heb je er lang aan gewerkt?

Miriam zei

Hoi Cindy,

Bedankt voor je reactie. Het kleedje was in twee weken klaar, het ging echt super snel met deze dikke wol!

Miriam zei

Vloeibare siliconen. Je kunt speciaal spul kopen voor onder sokken/slofjes maar ik heb al eens gehoord van iemand die in de bouwmarkt zo'n tube siliconen kocht en het mbv zo'n kitpistool de onderkant antislip maakte.

Groetjes
Miriam

noofs zei

Wauw! Wat een mooi kleedje heb je gemaakt zeg! Complimenten. Ik heb hier onder mijn kleed een anti slip mat liggen. Gewoon gehaald bij de blokker. Koste drie x niks en werkt perfekt. Succes met je zoektocht. :-))

Edith zei

Hoi Miriam!

Ik heb de vloeibare latex (van Regia?) voor het maken van antislip noppen op sokken meerdere malen gebruikt. Werkt prima, je moet er even handigheid in krijgen dat je het een beetje gelijkmatig doet. Blijft ook na vele malen wassen en lopen op afwisselend vinyl en vloerbedekking prima.
Wat mij beteft een aanrader!