maandag 21 september 2009

Tapisserie


Op het boekenfestijn in de Jaarbeurs heb ik laatst een pakketje gekocht voor het borduren van een placemat op plastic canvas. Alle benodigde materialen zaten erin, behalve een dikke borduurnaald. Nu dacht ik die zelf wel te hebben, maar dat viel een beetje tegen want er is echt een hele dikke naald voor nodig.

Het voorgeschreven streeppatroon en de kleurencombinatie van de placemat bevielen me niet, dus ben ik zelf aan het experimenteren geslagen met behulp van de gratis internetcursus Right from the beginning, beginning needlepoint. Nou is die cursus in het Engels en dat heeft als nadeel dat ik van geen enkele steek het Nederlandse equivalent ken. Om te beginnen de term "needlepoint": heb ik dat correct vertaald met tapisserie?

Het leren beheersen van een nieuwe techniek is altijd een hele uitdaging, daarom ben ik maar simpel begonnen. Eerst heb ik een randje continental stitch geborduurd en vervolgens ben ik bezig met het omslingeren van de buitenste plastic rand.

1 opmerking:

Miriam zei

Pffff, succes met het borduren op plastic stramien. Ik heb het ooit één keer geprobeerd en het was een fiasco. Draad brak continu én er zat te weinig garen bij het pakketje. Ik zeg nooit nooit, maar of ik het ooit weer eens probeer?

Groetjes
Miriam