zondag 27 september 2009

Scotch stitch


Het eerste vakje op mijn tapisserie stekenlap is geborduurd in Scotch stitch. Deze steek wordt gemaakt door een aantal platsteken te combineren. Als je wilt, dan kun je meedoen met mijn stekenlap, want ik ben van plan om van elke steek een diagram te maken. Om de drie of vier dagen publiceer ik een nieuwe steek. Het worden er in totaal 24.

De Scotch stitch is een tamelijk eenvoudige steek: je draad komt boven bij 1, gaat naar beneden bij 2, komt weer boven bij 3 enzovoorts. Het wordt het mooist, als je van boven naar beneden werkt. De volgende Scotch stitch komt dus onder de eerste steek.

3 opmerkingen:

Unknown zei

Hey

Het ziet er erg leuk uit, zo alle steken goed leren is wel een leuke manier.

erg leuk

Ria zei

Léuk hoor. Ik heb nog zo'n borduurplaat liggen en wil wel meedoen. Waar borduur je dit mee?
Groetjes, Rian

Miriam zei

Dag Rian,

Ik werk met een dubbele draad dunne haak/breikatoen. Maar dat is zeker niet het ideale materiaal. Het ziet er wel mooi uit, maar je moet steeds alert zijn op het in elkaar draaien van die twee draden. Het is veel beter om te werken met dikkere wol of katoen, als je die in voorraad hebt. Je hebt trouwens aardig wat nodig, deze techniek "eet" draad.