woensdag 30 september 2009

Koninginnesteek


Het volgende vakje op mijn tapisserie stekenlap is geborduurd in de koninginnesteek. Een niet zo ingewikkelde steek, die wel wat tijd en garen kost. Je borduurt eerst de diagonalen van een gewone kruissteek. Vervolgens maak je nog een kruis maar dan samengesteld uit een horizontale en een verticale lijn. Eigenlijk maakt de volgorde van de steken niet uit, als je het maar steeds op dezelfde manier doet.

Ondertussen zijn er een paar vragen over de materiaalkeuze binnengekomen van mensen die graag mee willen borduren aan deze stekenlap. Ik werk op tamelijk grof plastic canvas. Het voordeel van plastic stramien is dat het werk niet kan gaan trekken, dus dat je geen frame nodig hebt. Het canvas heb ik met rood synthetisch garen verdeeld in 24 (bijna) gelijke vakjes met behulp van de continental stitch.

Voor de invulling van de vakjes met de verschillende steken, gebruik ik een dubbele draad dunne brei/haakkatoen. Dat is zeker niet ideaal, want de twee draden hebben de neiging om te gaan kringelen. Je kunt beter wol of katoen gebruiken die dik genoeg is met een enkele draad te werken.

1 opmerking:

studiowit zei

Wat ziet dat er leuk uit!
Ik gebruik meestal de middelste maat van het canvas.
Onhandig vasthouden die grotere werken maar het is wel leuk om te doen.
Veel succes!