zondag 15 maart 2009

SAL Japan (3)


Tot slot een paar randen die ontleend zijn aan sashiko-motieven. Het bovenste randje wijst zich vanzelf. Alleen is het goed om te weten dat elk kruisje is opgebouwd uit een horizontale en een verticale steek over twee hokjes, dus niet uit vier kleine stiksteekjes.

De tweede rand is het meest ingewikkeld. Ook hier geld dat de steken waar mogelijk over twee hokjes worden gemaakt. Eerst borduur je een rij schuine S-vormige figuurtjes. Kijk maar op de detailfoto. Vervolgens maak je het figuur compleet door steeds de aanvullende S te borduren. Mocht het je niet duidelijk zijn, laat het me dan gerust weten. Misschien kan ik het door middel van een tekening inzichtelijk maken.



De derde rand bestaat uit horizontale en verticale rijgsteekjes over steeds één hokje Het is de bedoeling dat je eerst alle verticale steekjes maakt en daarna alle horizontale steekjes. Er zit een bepaald ritme in het patroon, dat je snel ontdekt als je het zo aanpakt.

Net zoals vorige week ligt Annet geheel op schema. Ook Yoyo van de blog Dragon My Needle is al klaar met deel 1 en 2, zoals je hieronder kunt zien.



En nu ben ik natuurlijk erg nieuwsgierig naar het eindresultaat. Stuur je me een foto als jouw werkstuk klaar is? Hartelijk bedankt alvast!

1 opmerking:

Annet zei

Mijn SAL is klaar, de foto staat op mijn blog. Ik heb de tweede rand overgeslagen, want die lukte gewoon niet. Het lag niet aan jouw uitleg (want die is heel duidelijk), maar mijn ogen zagen het gewoon niet op de donkere stof. Ik stuur je een foto als hij helemaal af is.